H2 projekt

A Remeha, a Toyota, a Gasunie, a Shell Nederland, a Stedin, az amszterdami kikötő és a groningeni tengeri kikötők összefogásával megalakult “Mission H2” közösség a (közeljövő) fontos és fenntartható energiahordozójaként fogja népszerűsíteni a hidrogént. Céljuk, hogy a meglévő technikai tudásuk és gazdasági erőforrásaik felhasználásával elérjék, hogy minél szélesebb körben alkalmazza a világ a megújuló és alternatív energiaforrásokat. A Remeha tudásának és tapasztalatának köszönhetően nemsokára minden otthonban elérhetőek lesznek a hidrogéngáz alapú fűtési rendszerek.

A hidrogén nem új, de új lehetőségeket kínál: szerepet játszhat az otthonok fűtésében és melegvízellátásában. Néhány gyakorlati beállítás után a meglévő földgáz infrastruktúrát használhatjuk a hidrogéngáz elosztására, így ez a lehetőség világszerte sok helyen elérhetővé válik, mint alternatív energia. Egyre több kutatás folyik ezzel kapcsolatban.

Remeha a fenntartható innovációk területén élenjáró. A változás és az úttörő szerep a DNS-ünkben van. Több mint 80 éve fejlesztünk innovatív és energiahatékony termékeket klímaszabályozásra, fűtésre és melegvízellátásra, mind az otthonok, mind a közművek számára. Innovációinkkal előrevetítjük ügyfeleink kívánságait és igényeit, most és a jövőben is. A több mint 500 alkalmazottat foglalkoztató Remeha kortárs értelmezést ad a fejlesztésnek, a termelésnek és a piaci szemléletnek, amellyel Hollandia és Európa vezető gyártójává nőtte ki magát.

A 2015-ös klímaegyezmény fenntarthatóbb világot biztosít mindenkinek. Életünk, munkánk, utazásunk és élelmiszer előállításunk módja drámaian megváltozott. Ez nem egyszerű folyamat, de reális megközelítéssel a lehetőségek végtelenek. Belátásra, kitartásra, innovatív megoldásokra, bátorságra és szolidaritásra van szükség. Nem zárjuk ki a technológiákat, hiszünk a többféle energiahordozóban (gázképződmények, villamosenergia- és hőhálózatok) és ösztönözzük az innovációkat – beleértve a hidrogént is, mint energiahordozót. A sikeres és megfizethető energiaátállás az ilyen típusú partnerségeken és egyedi innovációkon alapul. Mission H2 néven bemutatjuk, mire vagyunk képesek a hidrogénnel, és megmutatjuk innovációs erőnket. Nem hiszünk egy megoldásban! Reálisak vagyunk: véleményünk szerint több út vezet a fenntarthatósághoz. Remeha úgy véli, hogy energiaellátásunknak olyan keveréknek kell lennie, amelyben van hely a különféle energiahordozóknak, beleértve a hidrogént is. Ily módon eleget tudunk tenni a klímaegyezménynek, és egy fenntartható társadalom kialaktása felé tarthatunk. A gáznemű (és így a hidrogén-), a villamosenergia- és a hőhálózatok közösen segítenek fenntarthatóbbá tenni, és így csökkenteni a CO2-kibocsátást. Ez az, amit a Remeha képvisel, és mi ezt a reális elképzelést hirdetjük.

Hidrogén utazásunk következő lépése

A hidrogén a jövő tiszta, biztonságos és sokoldalú üzemanyagaként óriási ígéretekkel bír. Nulla szén-dioxid-kibocsátással képes fűtést és meleg vizet biztosítani. Ellentétben az elektromossággal, könnyen tárolható nagy mennyiségben, hosszabb ideig. 2019-ben a hollandiai Rozenburgban egy kísérleti projekt keretében bemutattuk a világ első 100%-os hidrogén kazánját. De még mindig csak az utunk elején járunk.

A hidrogénben rejlő lehetőségek teljes kiaknázása érdekében együtt kell működnünk energetikai partnereinkkel – közművekkel, hálózatüzemeltetőkkel, épülettulajdonosokkal és végfelhasználókkal –, hogy többet tudjunk meg a hidrogén széleskörű előállításáról, elosztásáról és gyakorlati alkalmazásáról. Együtt kell dolgoznunk, hogy megvalósítsuk az olyan tiszta energiaforrások, mint a hidrogén lehetőségeit, segítve ezzel az energiaátállást.

Három új hidrogénprojekttel – amelyek Hollandiából indulnak – fontos előrelépést teszünk.

A projektek során helyi közösségekkel, hálózati szolgáltatókkal és energiaszolgáltatókkal dolgozunk együtt. Mindegyik feltárja a saját egyedi kihívásait a hidrogén használatával kapcsolatban – a meglévő gázhálózatok átalakításától és az otthonok hidrogénre való csatlakoztatásától kezdve a hidrogén működéséig a történelmi épületekben.

„Nagy lehetőségeket látunk a hidrogénben, de sokkal többet kell megtudnunk a gyakorlati alkalmazásairól. Partnereinkkel együtt ez a három projekt hozzásegít bennünket ahhoz, hogy megtegyük a következő lépést utunkon, megadva azt a tudást és tapasztalatot, amelyre szükségünk van a hidrogén további felhasználásához” – mondja Arthur van Schayk, a Remeha Benelux ügyvezető igazgatója.

“Nagy lehetőségeket látunk a hidrogénben, de sokkal többet kell megtudnunk a gyakorlati alkalmazásairól.”

Arthur van Schayk | Remeha Benelux ügyvezető igazgató

„A hidrogén számos lehetőséget kínál az energetikában és Hollandiában egyre több kutatás folyik ezzel kapcsolatban. Mi a Remehánál hiszünk abban, hogy a hidrogén az egyik kulcsszereplője az energetikai átállásnak.”

Gaál Péter | Marketbau-Remeha Kft. ügyvezető igazgatója

Gáztól hidrogénig Magyarországon

Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiája ambiciózus, de reális jövőképet felvázolva nyitja meg az utat a hidrogéngazdaság kiépítése előtt, hozzájárulva ezzel a dekarbonizációs célok eléréséhez és megteremtve a lehetőségét annak is, hogy Magyarország aktív szereplőjévé váljon az európai hidrogéntérnek. A Stratégia hosszú távon a „zöld” hidrogént helyezi a fókuszba, ám a megújuló forrásokból, elsősorban napenergiából termelt villamos energián alapuló hidrogén mellett a nukleáris bázison, illetve hálózatról vételezett karbonmentes villamos energián alapuló hidrogéntermelés lehetőségeit sem hagyja figyelmen kívül. Ezen túl a kibocsátások gyors csökkentéséhez és egy életképes hidrogénpiac kialakításához rövid- és középtávon karbonszegény hidrogénre is szükség lesz.

A jövő mintaotthona

Célunk a szektorintegrációs képesség – elsősorban szezonális áramtárolási képesség – kiépítése a szektorok közötti szinergiák kihasználásával, a karbonsemleges áttérést lehetővé tevő infrastruktúra kiépítésével és a meglévő infrastruktúra átalakításával. A szektorintegrációs képesség – elsősorban szezonális energiatárolási képesség – kiépítése: legalább 60 MW átlagos leszabályozási képesség megteremtése és  2% térfogatarányos bekeverés lehetővé tétele a földgázrendszerben rövid távon, amelyet közép távon az addig elvégzett vizsgálatok függvényében emelni kell. 2040 után cél a földgáz elosztóhálózat, valamint a felhasználói rendszerek felkészítése tiszta hidrogén befogadására és felhasználására. Karbonmentes hidrogén hűtési/fűtési igények kiszolgálására történő alkalmazások lehetőségeinek vizsgálata és esetleges bevezetésének ösztönzése.

Magyarország két hidrogénvölgy kialakításával tervez 2030-ig

Dunántúli hidrogén ökoszisztéma: Regionálisan is kiemelkedő kapacitású ammónia és finomítói ipar (Pétfürdő, Százhalombatta), valamint a meglévő nagy hidrogén felhasználók mellett több potenciális új felhasználó iparág is jelen van: vasmű (Dunaújváros), cementgyártás (Beremend, Királyegyháza). A paksi atomerőmű jelentős mennyiségű karbonmentes villamos energiát szolgáltathat a hidrogén értéklánc kiépítéséhez. 2) Észak-keleti hidrogénvölgy: Érett iparral rendelkező régió (Miskolc, Tiszaújváros, Kazincbarcika, erős vegyipar és petrolkémia, jelentős meglévő hidrogén felhasználással), ami nagy hidrogénigényt támaszt egy koncentrált területen. Vizsgálandó továbbá a Mátrai Erőmű és térségének bevonása.

Magyar hidrogén-projektek

A hidrogén korszakra készülünk!

A Linde Gáz Magyarország és az MVM Energetika stratégiai keretmegállapodást írt alá tiszta hidrogén projektek mielőbbi hazai, közös megvalósítása érdekében 2021.május 14-én. Többek között a megállapodás fókuszába tartozik a karbonmentes hidrogén elektrolízissel történő előállítása, a közlekedés zöldebbé tétele, az infrastruktúra fejlesztése, illetve az ipari felhasználások dekarbonizációja.
Az ország egyik legnagyobb gázgyártója és legjelentősebb energetikai vállalata összefogott és mostantól együttműködik a kísérleti hidrogén projektek kidolgozásában és megvalósításában Magyarországon!

Teszt jelleggel forgalomba állt az első hidrogén meghajtású Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz.

A MÁV-Volán csoport elkötelezett a modern, fenntartható zöld közlekedés mellet. Céljuk, hogy 2030-ig 50 százalékkal, 2050-re 90 százalékkal csökkentsék a szén-dioxid kibocsátást. Steiner Attila államtitkár (ITM) jelezte: a Zöld busz program jelentős támogatást nyújt az elektromos buszok elterjesztéséhez. A hidrogénhajtás nagyobb távolságok esetében is versenyképesnek látszik, a Projekt segíti az új technológia műszaki megvalósítását és gyakorlati alkalmazhatóságát. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 buszban 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, mely eredményeként víz és elektromos energia keletkezik. A jármű egyszeri feltöltéssel 350-400 kilométert tud megtenni. Így hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízelüzemű buszokkal és a töltési idejük sem sokkal hosszabb. A technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább teret nyerhetnek.

Bemutatták az első magyar fejlesztésű hidrogénüzemű üzemanyagcellás kishajót Balatonkenesén

A Nemzeti Hidrogén-technológiai Platform szervezésében tartott rendezvényen a platform irányítóbizottságának elnöke elmondta: a hidrogénüzemű üzemanyagcelláké a jövő a közlekedésben, legyen szó hajókról, autókról, autóbuszokról vagy vonatokról. A gyártó pécsi Kontakt-Elektro Kft. tájékoztatása szerint a Balatonkenesén bemutatott hajó súlya 950 kilogramm, hossza 6,2 méter, szélessége 2,1 méter, merülése pedig 0,5 méter, a fedélzeten 7+1 ember szállítható, maximális sebessége óránként 22 kilométer. A tüzelőanyag-cella teljesítménye 15 kilowatt, élettartama eléri a húszezer üzemórát. A hajó 2,88 kilogramm hidrogént tárol, ami 46 kilowattóra villamos energiát jelent. Ezzel teljes gázzal hajtva 3 órás menetidővel mintegy 66 kilométer utat tud megtenni, de a teljesítmény csökkentésével ez a táv növelhető.

Már itthon is lehet hidrogént tankolni

Átadták Magyarország első mobil hidrogén-töltőállomását csütörtökön Budapesten, a Linde Gáz Magyarország Zrt. telephelyén. A kút egyelőre nem nyilvános forgalmú. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az ünnepélyes átadáson kiemelte: a magyar hidrogénstratégiai jövőkép megvalósításában fontos állomást jelent az első töltőállomás átadása és tesztüzeme. „Ma egy lépéssel közelebb került az ország ahhoz a célkitűzéshez, hogy 2050-ig klímasemlegessé váljon” – húzta alá. A miniszter köszönetet mondott a Linde vezetésének azért, hogy az elmúlt egy évben biztosították az oxigént a magyar egészségügyi rendszer számára a koronavírusos betegek ellátásához.

Hollandiában átadták a világ első hidrogén utcáját

A Remeha nemrég kapta meg gyárunktól a 100%-osan hidrogénnel működő kazánokat a világ első „hidrogén utcájának” létrehozásához, mely Lochemben, egy kelet-hollandiai városban van.
A kísérlet során 13 családi házat fűtenek hidrogénkazánnal. Ez az első alkalom, hogy valódi, már lakott otthonokat fűtenek hidrogénnel, amelyet a meglévő gázvezetékeken keresztül vezetnek be.
Szorosan együttműködünk projektpartnereinkkel annak érdekében, hogy a kazánokat zökkenőmentesen beszereljék még ebben a hónapban.
Egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy elsőként tegyük még környezetbarátabbá és fenntarthatóvá a világot!